|
Popieius BENEDIKTAS XVI
inia 45-osios Pasaulins visuomens komunikavimo priemoni dienos (2011 m. birelio 5 d.) proga
Tiesa, skelbimas ir gyvenimo autentikumas skaitmeniniame amiuje
Brangs broliai ir seserys!
45-osios Pasaulins visuomens komunikavimo priemoni dienos proga noriau pateikti kelet apmstym, kuriems paskatino bdingas ms laikmeio reikinys – komunikavimo internetu paplitimas. Vis plaiau laikomasi sitikinimo, kad iandiens radikalios pervartos komunikavimo srityje slygoja didiules kultrines ir socialines permainas, lygiai kaip kadaise pramons revoliucija gamybos ciklo ir darbinink gyvenimo naujovmis lm esminius pokyius visuomenje. Naujosios technologijos keiia ne tik tarpusavio komunikavimo bd, bet ir pat komunikavim, todl galima teigti, jog igyvename didiul kultrin kait. Su nauju informacijos ir painimo sklaidos bdu randasi naujas mokymosi ir mstymo bdas, teikiantis nauj galimybi megzti santykius ir statydinti bendryst.
Atsiveria nauji, iki iol nesivaizduoti horizontai, dl i nauj medij silom galimybi keliantys nuostab ir kartu vis primygtiniau reikalaujantys rimtai apmstyti komunikavimo skaitmeniniame amiuje prasm. Tai ypa akivaizdu prie akis turint nepaprast interneto potencial ir jo taikymo daugiasluoksnikum. Kaip visi kiti mogaus iradingumo vaisiai, taip ir naujosios komunikavimo technologijos turi tarnauti visapusikai mogaus ir visos monijos gerovei. Protingai naudojamos, jos gali padti maldyti prasms, tiesos ir vienybs trokim, kuris ilieka giliausias kiekvieno mogaus lkestis.
Skaitmeniniame pasaulyje perduoti informacij vis daniau reikia pateikti j socialiniame tinkle, kur iniomis dalijamasi asmenini main aplinkoje. Aiki informacijos gamintojo ir vartotojo perskyra pasidaro santykin, o komunikavimas pretenduoja tapti ne tik duomen mainais, bet ir vis labiau dalijimusi. Tokia dinamika padjo naujaip vertinti komunikavim, kuris dabar laikomas pirmiausia dialogu, mainais, solidarumu ir teigiam santyki statydinimu. Taiau, kita vertus, itai atsimua kelias skaitmeniniam komunikavimui bdingas ribas: tai sveikos vienpusikumas, tendencija tik i dalies perteikti savo vidin pasaul, pavojus kaip nors konstruoti savo vaizd, galintis sugundyti persiimti pasitenkinimu savimi.
Pirmiausia jaunoji karta igyvena i komunikavimo kait, kupin nerimo, prietaravim ir krybingumo, bding tiems, kurie kartai ir smalsiai atsiveria naujoms gyvenimo patirtims. Vis didesnis sitraukimas vie skaitmenin aren, sukurt vadinamj social networks, skatina nustatyti naujas tarpasmeninio gyvenimo formas, daro tak savivokai ir todl neivengiamai kelia klausim ne tik dl teisingo savojo elgesio, bet ir dl savosios bties autentikumo. Buvimas iose virtualiose erdvse gali bti autentikos asmeninio susitikimo su kitais paiekos enklas, jei stengiamasi ivengti pavoj, kaip antai, trokimo pabgti savotik paralelin pasaul ar per daug istatyti save virtualiam pasauliui. Iekant dalijimosi, „draugysi“, visada kyla ikis bti autentikam bei itikimam sau, nepasiduoti iliuzijai dirbtinai konstruoti savo vie „profil“.
Naujosios technologijos leidia monms susitikti perengiant erdvs ir kultros sienas ir taip kurti itis nauj potenciali draugysi pasaul. Tai didel galimyb, taiau kartu reikalaujanti bti labai atidiam ir sismoninti galim rizik. Kas yra mano „artimas“ iame naujajame pasaulyje? Ar tai nekelia pavojaus maiau skirti laiko tiems, su kuriais susitinkame savo normaliame kasdieniame gyvenime? Ar tai nekelia pavojaus tapti labiau isiblakiusiems, nes ms dmes padalija ir atitraukia „kitoks“ pasaulis negu tas, kuriame gyvename? Ar turime laiko kritikai apgalvoti savo apsisprendimus ir puoselti tikrai gilius ir ilgalaikius mogikuosius santykius? Svarbu visada prisiminti, jog virtualus ryys niekada negali ir neturi atstoti tiesioginio asmeninio ryio su monmis visais ms gyvenimo lygmenimis.
Ir skaitmeniniame amiuje kiekvienam privalu bti autentiku ir mstaniu mogumi. Apskritai social networks bdinga dinamika rodo, kad asmuo visada bna trauktas tai, k perteikia. Keisdamiesi informacija, mons jau dalijasi savimi, savo poiriu pasaul, savo viltimis, idealais. I to iplaukia, jog egzistuoja krikionikasis buvimo skaitmeniniame pasaulyje stilius: jis reikiasi nuoirdaus ir atviro, atsakingo ir kit atvilgiu pagarbaus komunikavimo pavidalu. Perteikti Evangelij naujomis medijomis reikia ne tik nedviprasmikai religin turin dti vairi medij platformas, bet ir savu skaitmeniniu profiliu bei komunikavimo stiliumi nuosekliai perteikti pasirinkimus, preferencijas ir vertinimus, i pagrind deranius su Evangelija, net jei apie tai konkreiai nekalbama. Apskritai ir skaitmeniniame pasaulyje nemanoma skelbti inios nuosekliai neliudijant to, kas skelbiama. Naujose aplinkose ir naujomis raikos priemonmis krikionis vlgi paauktas kiekvienam klausianiam atsakyti apie jame gyvenani vilt (plg. 1 Pt 3, 15).
Pareiga liudyti Evangelij skaitmeniniame amiuje reikalauja i vis ypating dmes skirti tiems ios inios aspektams, kurie galt bti ikis tam tikrai web bdingai logikai. Pirmiausia turime suvokti, kad tiesos, kuria stengiams pasidalyti, vert lemia ne jos „populiarumas“ ar patraukiamo dmesio dydis. Turime perteikti j vis, nemgindami padaryti priimtin ar net atskiesti. Ji turi tapti kasdieniu maistu, o ne akimirkos atrakcija. Evangelijos tiesa nra vartojimo ar pavirutiniko mgavimosi objektas; tai dovana, reikalaujanti laisvo atsako. Net ir skelbiama virtualioje interneto erdvje, ji visada turi siknyti realiame pasaulyje ir santykiuose su konkreiais broliais ir seserimis, su kuriais dalijams kasdieniu gyvenimu. Todl perteikiant tikjim tiesioginiai asmeniniai santykiai visada i pagrind svarbs!
Tad krikionis noriau pakviesti, kad jie jungtsi skaitmeninio amiaus atvert santyki tinkl kupini pasitikjimo, imanymo ir atsakingo krybikumo. Ne tiesiog buvimo ten trokimui patenkinti, bet todl, kad tas tinklas yra esminis mogaus gyvenimo dmuo. Web prisideda prie intelektins bei dvasins smons ir bendro smoningumo nauj ir sudtingesni form pltojimo. Ir ioje srityje esame kvieiami skelbti savo tikjim, kad Kristus yra Dievas, mogaus ir istorijos Iganytojas, kuriame atbaigiami visi dalykai (plg. Ef 1, 10). Evangelijos skelbimas reikalauja pagarbios ir taktikos perteikimo formos, palytinios ird ir sujaudinanios sin; formos, primenanios stili prisiklusio Jzaus, kuris prisiartino prie mokini i Emauso (plg. Lk 24, 13–35) ir laipsnikai atved juos prie slpinio supratimo per savo artum, pokalb su jais ir per tai, kad subtiliai leido ikilti aiktn tai, kas gldjo j irdyse.
Tiesa, kuri yra Kristus, galiausiai yra pilnutinis ir autentikas atsakas kiekvieno mogaus jauiam ryio, bendrysts ir prasms trokim, kur atspindi ir nepaprastas social networks populiarumas. Tikintieji, liudydami savo giliausius sitikinimus, vertingai prisideda prie to, kad web netapt rankiu, kuriuo galima nuasmeninti mones, manipuliuoti j emocijomis ar takingiesiems leisti monopolizuoti kit nuomones. Prieingai, tikintieji turt visus drsinti ilaikyti gyvus aminuosius mogaus klausimus, liudijanius transcendencijos trokim ir tikro, verto gyventi gyvenimo ilges. Kaip tik is mogui i pagrind bdingas dvasinis siekis veria mus alkti tiesos ir bendrysts ir skatina sveikai ir siningai tarpusavyje komunikuoti.
Kvieiu pirmiausia jaunuolius tinkamai naudotis savo buvimu skaitmeniniame pasaulyje. Pakartotinai kvieiu susitikim per artimiausi Pasaulin jaunimo dien Madride, kuriai rengtis labai padjo naujj technologij privalumai. Utariant j globjui ventajam Prancikui Salezui, meldiu Diev suteikti komunikavimo srities darbuotojams gebjimo visada atlikti savo darb labai siningai ir profesionaliai ir visiems teikiu savo apatalikj palaiminim.
Vatikanas, 2011 m. sausio 24 d., Šv. Prancikaus Salezo vent
BENEDICTUS PP. XVI _________________________________ „Banyios inios“, 2011 m. Nr. 8
|